Saturday, May 9, 2015

Bentuk Permainan Masa Kini

Antara situasi yang dapat memperlihat bentuk permainan zaman dahulu dan zaman sekarang:
1. - Dahulu: Permainan anak kecil kebiasaannya bermain kejar-kejar, ular tangga, gasing (beyblade),  batu seremban dan main lumpur di sawah.
Sekarang: Permainan anak kecil kini Playstation, Xbox, komputer,smartphone dan gadget lainnya.

2. - Dahulu: Anak sekolah rendah akan membawa Tamagochi dan Gameboy.
Sekarang: Anak sekolah rendah kini membawa smartphone dan Playstation Portable (PSP).

Masih ingatkah kamu apabila pertama kali game online diperkenalkan dinegara Malaysia? Pada ketika itu, istilah game online bukanlah suatu hal yang umum seperti yang kita kenal sekarang. Dimana saat ini, hampir sebahagian besar orang sudah tahu dengan istilah game online. Pada zaman dahulu, boleh dikatakan game online adalah sesuatu yang eksklusif, yang hanya dapat dinikmati oleh kalangan atasan saja. Selain itu, game online ketika itu juga tergolong dalam istilah yang kurang popular. Hal ini demikian kerana, masyarakat masih lebih memilih untuk bermain di konsol.

Kembali ke tahun 2015, dimana saat ini game online seakan menjadi hal yang biasa. Masyarakat sudah memahami istilah game online dan telah menjadi trend bagi gamers-gamers yang ada di Malaysia. Semuanya bermain games secara online, meski itu hanya sekadar game di Facebook.
Jumlah game online terus bertambah dari tahun ke tahun. Berbeza dengan dahulunya yang masih boleh dihitung dengan jari dan kini di Malaysia telah hadir pelbagai jenis aplikasi game. Bermula dari Ragnarok sehingga ke Dragon Nest, Counter-Strike ke Point Blank, bahkan game server global sekelas ArcheAge dan yang paling popular sekarang adalah Clash of Clan (C.O.C). Namun apakah kalian tahu, bertambahnya game baru di Malaysia secara tidak langsung juga telah mengubah pola bermain gamer dinegara ini.

Candy Crash Saga

Dragon Nest

Second Life

Clash of Clan


Permainan C.O.C seakan sejenis ubat yang boleh menyebabkan ketagihan
(perkongsian daripada salah seorang pemain tegar C.O.C)

Kalau sebut permainan online Clash Of Clan, pasti ramai jejaka-jejaka hensem sekarang ni yang memiliki telefon pintar bermain permainan ni. Tidak terkecuali aku juga baru berkenalan geli-geli je dengan Clash Of Clan ni. Bukan tujuan membuang masa abaikan kerja atau tanggungjawab yang ada. Cuma cara seseorang untuk hilangkan stress kerja berbagai cara. Bermain permainan online dah jadi perkara biasa waktu ni. Pantang dapat masa terluang, mesti telefon pintar yang dibuka dulu dan tengok berapa banyak duit emas yang masuk.

Tidak hairan kalau budak-budak umur bawah 12 tahun bermain Clash Of Clan ni. Tapi menjadi satu perkara pelik kalau kita ternampak seorang lelaki dewasa, bercermin mata tebal, rambut beruban penuh, duduk senyap depan meja mengadap telefon sedang upgrade istana yang ada. hehehe. Jangan tak percaya, perkara ini berlaku depan mata aku sendiri. Mungkin pangkat datuk bercucu seorng kot. Betapa kuatnya pengaruh permainan Clash Of Clan ni sampaikan orang tua pun pandai main.

Kepuasan apabila bermain permainan video (video game) apabila pemain dikehendaki menyelesaikan misi atau tugas yang diberikan. Seseorang itu akan “Berjaya” apabila mereka terus bermain bagi menyelesaikan misi  yang telah diprogramkan. Contohnya, dalam permainan video clash of clan (C.O.C), pemain diberi untuk menjaga kawasan yang diberikan. Bagi menguatkan kawasan tersebut, pemain harus menambah baik barangan yang ada terutama dari segi senjata atau permainan. Pemain akan mula mencari load  untuk menambahbaik barangan, lama kelamaan seseorang itu menjadi ketagih untuk mencari load yang disediakan dan menyebabkan banyak masa dihabiskan untuk mencari load dan menjadi tabiat kepada pemainan video terbabit.

Secara keseluruhannya, C.O.C ini adalah satu game online yang membuatkan kita belajar menyusun strategi dan yang paling penting sekali adalah permainan sebegini membuktikan bahawa teknologi yang ada ketika ini semakin maju. Bukan itu sahaja, segala aplikasi yang digunakan menjadikan sesuatu permainan tersebut lebih menarik.

8 comments:

  1. Saya bersetuju bahawa games dapat menjadi ubat dalam menghadapi sesuatu tekanan atau rasa bosan. Saya bukanlah pengemar COC tp saya pengemar game Zombie. Permainan Zombie juga mengajar saya untuk merancang strategi dan melindungi kubu besar dari dimasuki Zombie dan mengambil otak. Bukan itu sahaja, sedari kecil lagi saya bermain games. Antara games yang saya pernah main adalah Super Mario.

    Hidup akan bosan tanpa games.

    ReplyDelete
  2. Bagi pendapat saya games boleh dikatogerikan sebagai suatu perkara yang membazir masa, pada seseorang yang mengalami ketagihan susah untuk berhenti kerana games mempunyai suatu tarikan yang amat kuat terutamanya golongan remaja lelaki, bagi saya juga games ini lebih memberi kesan negatif daripada positif, hal ini kerana games boleh mengurangkan hubungan sosiolisasi dengan orang lain menyebabkan kita dalam dunia sendiri. Oleh itu, ketagihan yang melampau perlu dielakkan bagi menghindarkan diri daripada perkara-perkara yang negatif.

    ReplyDelete
  3. Berdasarkan pernyataan blog ini, tidak dapat dinafikan bahawa kecanggihan dalam bidang teknologi kini tela mengubah budaya sosial masyarakat termasuklah dalam permainan. Bermain permainan atau game secara online atau melalui telefon pintar biasanya bertujuan untuk menghilangkan bosan. Tetapi apa yang didapati sekarang ini ialah penggemar-penggemar game terlalu leka dan sangat ketagih untuk bermain game. Ketagihan bermain game perlu dikurangkan supaya tidak timbul masalah disebaliknya terutama kepada penggemar game yang lebih dewasa

    ReplyDelete
  4. Permainan atas talian seperti clash of clan adalah satu permainan yang memerlukan strategi yang sangat bijak agar dapat menjaga sebaik mungkin kubu-kubu yang dibina daripada diserang oleh pihak musuh. Bagi pendapat saya, seseorang itu ketagih bermain game tersebut bukan disebabkan untuk menghilangkan bosan semata-mata tetapi untuk mendapatkan kepuasan diri. Sebagai contoh, apabila seseorang itu telah berjaya menyelesaikan misi dan berganjak ke peringkat seterusnya. Ia akan membuatkan lagi individu tersebut ingin mencapai tahap peringkat yang paling tinggi sekali.

    ReplyDelete
  5. kebanyakkan permainan pada masa kini membuatkan seseorang menjadi ketagih. Hal ini kerana terdapat permainan yang mempunyai grafik yang menarik dan mempunyai misi yang menarik untuk diselesaikan. Kedua-dua faktor tersebut akan membuat pengemarnya leka dan hanya mengfokuskan untuk menyelesaikan misi tersebut.

    ReplyDelete
  6. permainan video ini pada masa kini banyak memberi impak kepada pemain-pemain mahupun orang disekeliling mereka. Sebagai contoh, game atas talian (online) menjadi trend pada masa sekarang dan boleh dikatakan bahawa semua orang mempunyai akuan game online mereka tidak kisahlah di PC mahupun di dalam telefon bimbit mereka. Salah satu penarik game ini kepada peminat mereka ialah grafik dan juga permainan yang mencabar dan mengunakan stategi untuk meyelesaikan sesuatu misi. Antara permainan video game yang menjadi gilaan masyarakat kini ialah The Honour, DOTA, DOA dan COC. kesan daripada permainan game online jika terlalu taksub dengan pemainan ini ialah membuang masa, kes penceraian, dan juga penderaan.

    ReplyDelete
  7. Bercerita berkenaan dengan permainan yang terdapat dalam gadget-gadget masa kini. Saya mengambil satu contoh games yang hangat ketika ini iaitu Clash of Clan. Ada diantara pemain yang sangat terpengaruh dengan permainan tersebut. Jika ada masa terluang walaupun sedikit mereka akan membuka permainan tersebut. Mungkin diantara kita yang tidak bermain benda itu akan melihat pemain-pemain games tersebut seakan taksub dan tidak memahami kelebihan bermain games tersebut. Itulah satu bukti dimana teknologi dan aplikasi didalamnya semakin canggih.

    ReplyDelete
  8. Saya bersetuju dengan pendapat penulis bahawa permainan game online merupakan salah satu penyebab ketagihan internet berlaku. Hal ini kerana, pemain akan sentiasa membuka permaina tersebut untuk terus berjaya ke peringkat yang seterusnya. Selain daripada itu, permainan game online ini juga menyebabkan pengguna menjadi lemah fizikal kerana tiada pergerakan semasa mereka bermain permainan ini berbanding dengan permainan secara fizikal.

    ReplyDelete